گفتار عاقلان

او څلویښت ژباړی شوی حدیثونه

دین
لحظات شادی خدا را ستایش کن
لحظات سختی خدا را جستجو کن
لحظات ارامش خدا را مناجات کن
لحظات درد اور به خدا اعتماد کن
ودر تمام لحظات خدا را شکر کن

می دانید دین اسلام یعنی چی یعنی دین علم و دین دانش که به توسط عقل سالم و دانش می توان حقیقت ان را درک کرد پس با عقل و تفکر در افریده های الله ان را درک و سر تسلیم به پادشاه ابر قدرت و خالق تمام کائنات بگذارید که هم در دنیا و هم در اخرت رستگار می شوید چون این وعده رب العامین جل جلاله است
خدایا تو لایق یرستشی
  -------------------------------------
چرا عبادت مي كنيم ؟

گفتار اول: بيان نيرو و بركت بسم الله الرحمن الرحيم

گفتار دوم: ايمان يك سعادت و نعمت است

گفتار سوم: عبادت سعادتي بس بزرگ و فسق خارة جبران ناپذير است

گفتار چهارم: نماز ماية آرامش روح و قلب است

گفتار پنجم: وظيفة حقيقي انسان بندگي خدا و دوري از گناهان كبيره است

گفتار ششم: فروختن نفس و مال به الله تجارت سودمند و داراي پنج فايده است

گفتار هفتم: ايمان به خدا و روز رستاخيز طلسم هستيو درب سعادت را مي گشايد

گفتار هشتم: حقيقت دنيا و نقش انسان و ماهيت روح در آن با موازنه بين بدبختي فاسق و خوشبختي مؤمن

گفتار نهم: معني نماز و حكمت تخصيص آن بر پنج وقت معين و بيان اينكه روح انسان در هر وقت به اداي نماز نياز دارد

گفتار بيست و يكم
بخش اول: تشويق نفس تنبل بر نماز
بخش دوم: وسوسه و علاج آن

را عبادت كنم ؟

خاتمة گفتار چهاردهم: درسي براي عبرت و شلاقي محكمي بر روي غفلت
----------------------------------------
سخن اول: اميد
سخن دوم: يأس دردي است كشنده
سخن سوم: صدق اساس اسلام است
سخن چهارم: محبت
سخن پنجم: چند برابر شدن
سخن ششم: شوري
پيوست: تشخيص علت
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
بمیرید بمیرید در این عشق بمیریدبمیرید بمیرید و زین مرگ مترسیدبمیرید بمیرید و زین نفس ببرید
ای خدا این وصل را هجران مکنباغ جان را تازه و سرسبز دارچون خزان بر شاخ و برگ دل مزنبر درختی کآشیا
۰--------------------------------
توحید بر سه نوع است

1)توحید  ربوبیت                                                        

2)توحید  الوهیت

3)توحید اسماءوصفات
---------------------------

محترمووروڼواوخویندوکه چیری تاسو دپاک قرآن دی زده کړی
علاقمندیاست نو مونږکولای شوه چه تاسو محترمووروڼواوخو
نیدوته بی له معلمه پروګرام وړاندی کړو دموبایل اوکمپیوټرلپاره
یاداشت زمونږټول خدمتونه وړیادی

برادران وخواهران محترم اګرشما علاقمندبه آموزش قرآن مجید
هستید مابرنامه بدون معلم رابه شما دوستان تقدیم میکنیم
البته این برنامه برای موبایل وکمپیوترهست ولی نګفته نماندکه
همه خدمات مارایګان میباشد

زمونږدهرمضمون دنشرکولوڅخه موخه
فقط دعامه افکارومتوجه کول دی اوهغه
عقیده خپرول دی چی دپاک قرآن اونبوی احادیثوباندی
تکیه لرل دی انشاالله دبدعاتواوخرافاتوباندی
دعامه وګړوپوهکول دی ترڅودوی اومونږوکولای شوچی
ددنیااواخرت نیکمرغی ترلاسه کړوانشاالله

Dear brothers and sisters if you interested
To learn the Holy Quran without teacher
So contact with us our services free
---------------------------------------------------

دین دی الله زده کړه
داله کتاب الله زده کړه
له ابتداترانتهازده کړه
افلین اوانلین په کوراودفترکښی بیازده کړه
افراط تفریط اعتدال زده کړه
دوست دشمن اوآشنازده کړه
داټول په طریقه دمحدرسول الله زده کړه
په موبایل اوکمپیوټرکښی بی پروازده کړه
ازابتداتاانتهابی آموز
دین راازکتاب خدابی آموز
طریقه محمدرسول الله بی آموز
خدمات رایګان درکمپيوتووموبایل آسان بی آموز
یک بارمعلم راامتحان بی آموز
دردین خدادیناواخرت کامیابی بی آموز
افراط تفریط اعتدال بی آموز
----------------------------------
کلک عزم اوټینگه اراده دکامیابی نښه ده
-----------------
به سفله چون برسی همت وتواضع کن
-----------------
نصیحتونه
۱.که څوک خاندي کوشش مکـــوه چــي ته هم ورسره وخــاندي

 بلکه که څوک ژاړي کوشش کــــــــوه چـــي ته هــــم ورســــــــــره وژاړي

۲.هوښيارسړي دخبري کـــــولــــونه مخـــــــکي

اوبي عقل سړي دخبري کـــــــــولو نه وروسته فکـــــــــر کوي

۳.يتيم هغه ندي چي موراوپلارنلري اصلي يتيم هغه دي چي دنيکواخلاقونه محروم وي

----------------------------
چند نكته طلايي براي عاشقان طلايي
 

امام جعفر صادق (ع)  به " عنوان بصري " که خواهان علم ايشان و پند اين بزگوار شده بودنند اين گونه فرمايش مي کنند:

 "عنوان بصري "  من تو را به نه چيز وصيت مي کنم که آنها توصيه من به همه آرزومندان سير وسلوک الي الله است. 

۲. سه مورد آن در رياضت و تربيت نفس است

1) مبادا چيزي را بخوري که به آن اشتها نداري چون موجب حماقت و ناداني مي شود.

2) تا گرسنه نشدي چيزي نخور.

3) زماني که غذايي خوردي، با نام خدا و حلال باشد و حديث رسول خدا را به ياد داشته باش که فرمودند: آدمي هيچ ظرفي بدتر از شکمش را پر نکرده. پس اگر ناچار شد که غذا بخورد، يک سوم را براي آب و يک سوم را براي تنفس قرار دهد.

۳. سه موردي که در بردباري است:

1)اگر کسي به تو گفت که اگر يکي بگويي ده تا مي شنوي. به او بگو: اگر ده تا بگويي سخني هم نمي شنوي(عفت کلام داشته باش و از نزاع بپرهيز.)

2)اگر کسي به تو دشنامي داد به او بگو: اگر راست مي گويي از خداوند مي خواهم مرا ببخشد و اگر دروغ مي گويي از خداوند مي خواهم تو را ببخشد.

3) اگر کسي تو را تهديد به دشنام کرد تو او را به خير خواهي و مراعاتش وعده بده.

۴. و اما سه مورد در علم و دانش:

1) آنچه را که نمي داني از عالمان بپرس و مبادا براي به زحمت انداختن و امتحان کردنشان سوال کني.

2) مبادا براساس خود رايي دست به کار بزني که علم نداري و در تمامي امور تا آنجا که ممکن است مسير احتياط را رها نکن .

3) همان گونه که از شير درنده فرار مي کني از فتوي دادن (فتوي بدون علم) بپرهيز و گردن خود را پل عبود مردم نکن(نويسنده: يعني تو بر حسب فتوا غلط اي که مي دهي گناه آن بر دوش تو مي افتد و در پل صراط عاملي مي شوي (گردنت ) براي عبور مردم )

۵.همه چيز را از خداوند بخواهيم حتي

يک مومني به نام حاج علي آقا در کتابي تعريفي مي کند از يک اتفاق، که خلاصه آن به شرح زير است:

مي فرمايند من در کودکي بي سواد بودم و در اول جواني آرزو داشتم بتوانم قرآن مجيد را بخوانم تا اينکه شبي با دلي شکسته به حضرت ولي عصر-عجل الله تعالي فرجه- براي رسيدن به اين آرزو متوسل شدم.

در خواب ديدم در کربلا هستم، شخصي به من رسيد و گفت: در اين خانه بيا که تعزيه

سيد الشهداء (ع) است وارد شدم دو نفر سيد بزگوار نشسته اند و جلو آنها ظرف آتش است و سفره نان پهلوي آنها ست، پس کمي از آن نان را گرم کرده و به من مرحمت نموده ، پس روضه خوان ذکر مصائب اهل بيت (ع) کرده و پس از تمام شدن، از خواب بيدار شدم حس کردم به آرزوي خود رسيدم پس قرآن مجيد را باز کردم ديدم کاملاًًًَ مي توانم بخوانم

خودتان نتيجه گيري کني

۶.خداوند کاري را بدون مزد نمي گزارد

بدون شک هر انساني در برابر کارمثبت و منفي که انجام مي دهد مستلزم پاداش و کيفر است

           و امام غزيزمان حسين (ع) نيز از اين قانون مستسناء نيست خداوند بزرگ مرتبه به سيد الشهدا

در مقابل ايثار و خلق حادثه عظيم عا شوار به ايشان چنين پاداشي داد:

1) امامت را در فرزندان او قرار داد.

2) تربت او را وسيله شفا قرار داد.

3) حضور در حرم مطهر او را سبب استجابت دعا قرار داد.

4) زيارت امام حسين (ع) معادل با زيارت خدا است.

و بسياري از موجودات زنده را شيفته خود کرده.

۷.تو پناه مني

به حقيقت، به حقيقت که هيچ معبودي جز خداي يگانه نيست،و براستي، براستي هيچ معبودي جز خداي يگانه نيست، روي تعّبد و بندگي جز خداي يکتا هيچ معبودي نيست

« خدايا! اي عزّت بخش هر مومن تنها، و اي خوار کننده ستيزه جو،تو پناه مني

هنگامي که راههاي گوناگون مرا فرسودند و زمين با همه فراخي اش بر من تنگ آمد»

سلام در لغت به معني ايمني و آسا يش است و يکي از آداب معا شرت اسلامي، سلام کردن بر اهل ايمان است

حضرت علي (ع) مي فرمايند:

بخيل کسي است که سلام  نکند

پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند:

سلام يکي از نام هاي خدا است، پس آن را بين خود رواج دهيد

 

و نيز پيامبر اسلام مي فرمايند:

 

«هر آن که سخنش را بدون سلام آغاز کند، پاسخش را ندهيد و کسي را بر سفره خود نخوانيد، مگر اين که سلام کند»

و در جائي امير المومنين (ع) ميفرمايند

   U خلاصه آن    در جواب نادان مي توان از کلمه سلام استفاده کنيد                     منبع: بحارالانوار ج 73
--------------------------
چند پند لقمان حکیم
۱.خدای عزوجل رابشناس.

۲.هرچه ازپندونصیحت ګوی ،نخست خودبرآن عمل کن.

۳.سخن به اندازه خویش بګو.

۴.قدرمردمان را بدان.

۵.دوست زیرک ودانا بګزین.

۶. برعهدشکنان ودروغ ګویان اعتماد مکن.

۷.کار امروزبه فردامیفګن.

۸. حاجتمندان را ناامیدمکن.

۹. درحالت غضب سخن فهمیده ګوي.

۱۰. ازبزرګان دراه پیش مرو.

۱۱.ازجنګ وفتنه ګریزان باش.

۱۲.مرده را به بدی یاد مکن که سود ندارد.

۱۳.کارهارا بادانش وتدبیرکن.

۱۴.درهمه کارمیانه روباش.

۱۵.ثنای خودواهل خودپیش کس مګوي.
 ------------------------------
از شاعر به مادرش

در باره مادر
 

الا مادر تو عمرت صرف بهبودی ما کردی

که  تا   مارا  برمز   زندگانی  آشنا  کردی

 

 به طفلی دست بی رحم فلک زارو یتیمم کرد

برای   رفعت  ما  کوشش  بی  انتها  کردی

 

برادر خواهر  من هم  ضعیف و  نتوان  بودند

حیات  خویشتن  را  وقف  آرامیء   ما کردی

 

به چنگ دیو جهل و فقرو نادانی اسیر بودیم

کشیدی  رنج بی  اندازه  تا مارا رها کردی

 

دغا  راهی  ندارند  در  ضمیر  ما  زفیض  تو

تو مارا  رهنمونی  جانب  صدق و صفا کردی

 

تمنی  میکنم  مادر  برایت  دایم   از   یزدان

بدارد  تا  ابد  روشن   دلت  با تا بش  ایمان

 

برای  خدمت  مازنده   شبها   را سحر  کردی

زخواب و استراحت یک قلم صرف نظرکردی

 

نبودی ای  فرشته  لحظهء  از حال  ما  غافل

که تا پرورده مایان را تو با خون جگر کردی

 

برای  ما  همیشه  پند   دادی   کسب  دانش  را

نه  مادر  وار  کوشش  بلکه  مانند   پدر کردی

 

همه رنج و محن را جز ‌ءی و نا چیز پنداشتی

که تا مارا زفیض علم و دانش بهره ور کردی

 

در ایام جوانی عیش و نوش و  راحت  خو درا

فدای ما  نمودی  تا که  خود را مشت پر کردی

 

الهی  جای  تو مادر  به  فردوس   برین  باشد

نصیبت  سایهء  طوبی  و شیر و  انگبین  باشد

 

بنازم   فکر   و  تد  بیر   ترا  ای  مادر   افغان

که  نگذاشتی  مرا  بیکاره و  تن  پرور  و نادان

 

فدایی  گر  نباشد  والدین   در   بارهء    فرزند

نباشد  تربیت  دادن  به  اوشان  ساده و  آسان

 

بنای   شهر سازی   آنقدر  مشکل  نمی   باشد

ولی  مشکل  بود  تربیت   یک فرد  با  وجدان  

 

به سوی علم و فن دایم  تو  مارا  رهنما  بودی

همی  خواهم   زخالق  از برایت جنت رضوان

 

در ین عصر یکه مردم در فضا هستند در پرواز

به  حال  جهل  و  نادانی   ندارد  زندگی  امکان

 

زفیض علم یا رب  مادران  را بهره ور خواهم

همه   فرزند  افغان  را  (امین) و  با هنر خواه

 

 شعر از : مرحوم الحاج غلام محی الدین (( امین نوابی ))
--------------------
شعر
شعرىِِِ ښکلی احساس اوجمال ترجمان دی. شعریوعالی خیالی قول دی. شعرهغه قول دی چه د                اوریدونکوپه زړه کی بیله دهغه داجازی ځــــــــای نیسی هرهغه کلام چه دانسانانو احساسات                   پرشــور راولی وزن اوقافیه ولری هغه شعر دی شعردپټواوغیری حقایقوظاهری انځور اوښکاره صورت   دی شعرهغه خــــــوندورکلام دی چه دانسانی اوعواطفو،احساساتواوتخیل استازیتوب وکړی.        
--------------------------
رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمايلي چې : څوك هم زما څلويښت داسې حديثونه ياد كړي چې دهغه په ديني چارو كې په كارراشي نو هغه به عالم ګڼل كيږي , له شهيدانو سره به راپورته كول كيږي ,دقيامت په ورځ به زه پخپله دهغه دايماندارۍ شاهد يم , او دهغه سفارش به كوم , اوورته ويل كيږي به چې : دجنت له كومې دروازې وغواړي نو جنت ته تلای شې .
--
: دځان او كالو پاكي 1

 (الطهور شطر الايمان. (مسلم-1
ژباړه :پاك صاف ګرځيدل نيمايي ايمان دي.
-غسل يوم الجمعة واجب على كل محتلم وان يستن وان يمس طيبا . (بخاري)2
ژباړه :دجُمعې په ورځ لامبل دهر ځوان لپاره اړين دي ,هغه ته ښايي چې غاښونه په مسواك پاك كړي او خوشبويي ولګوي.

 دوخت ساتنه:-2 

الصلوة على وقتها (بخاريـی) 3
ژباړه :پخپل مهال لمونځ كول (الله تعالى ته ترټولو كارونو غوره دى)
صل الصلوة لوقتها (مسلم)
ژباړه : لمونځ په خپل وخت ادا كوه.
الصلوة اذا اتت , والجنازة اذا حضرت ,والايم اذا حضرت لها كفوا . (ترمذي)-5
ژباړه : (پدې دريو كارونو كې هيڅكله ځنډ كول نه دي پكار ) لمونځ چې وخت يې راشي جنازه چې مخې ته موجوده وي , او دكونډې نكاح كله چې هغې ته خاوند پيداشي
- يعمل بنفسه فينفع نفسه ويتصدق (بخاري)6
ژباړه : (په سړي باندې لازمه ده چې) چې دخپلو مټو په زور ځانته ګټه ورورسوي او صدقه وركړي.
ما اكل احد طعاما خيرا من ان يأكل من عمله وان النبي الله داود كان يأكل من عمل يده (بخاري ) -7
ژباړه : څوك چې دخپلو مټو په زور كار كوي او خوراك برابروي او خوري يې نو تر هغه ښه خوراك نشته,او دالله تعالى نبي حضرت داود عليه السلام به دخپل لاس ګټه خوړله

3سادګي غوره كړئ:

من لبس الحرير في الدنيا لم يلبسه في الآخرة (بخاري) -8
ژباړه :څوك چې په نړۍ كې وريښم واغوندي نو هغه ته به دآخيرت په ورځ نه وراغوستل كيږي.
البسوا ثياب البيض فانها اطهر واطيب (ترمذي)-9
ژباړه :سپين كالي اغوندئ ځكه چې هغه خورا ښې او پاكې وي.
من لبس شُهرة في الدنيا البسه الله ثوب مذلة يوم القيامة (ترمذي)-10
ژباړه :كه چا دشُهرت په بڼه كوم كالي واغوستل , نو دقيامت په ورځ به الله تعالى هغه ته دذلت او رُسوايي  كالي وراغوندي.

:بسپنه غوښتل -4

اليد العليا خير من يدالسفلى ,اليد العليا هي المنفقة السفلى هي السائلة(بخاری)   -11
ژباړه :پورتنى لاس تر لانديني لاس غوره وي ,پورتنى لاس خرڅ كوونكى او لاندينى لاس بسپنه غوښتونكى وي.

والذي نفسي بيده لان يأخذ احدكم احبله فيحتطب على ظهره خير له من ان يأتي رجلا فيسأله اعطاه او منعه (بخاري)12
منعه (بخاري ) ژباړه : په هغه ذات لوړه دچا په واك كې چې زما روح ده كه يو سړى رسۍ واخلي او دلرګيو بار پخپله شا راوړي دا غوره دى تر هغه چا چې له بل نه بسپنه غواړي نو كه دهغه زړه وغواړي نو وركوي يي او كه يي ونه غواړي نو نه يي وركوي.
لا تسألواالناس شيئا (بخاري) -13
ژباړه :تاسې به له هيچا نه بسپنه نه غواړئ (دادبيعت يو شرط وو)

 دګاونډي حقوق:-5

 14لا يمنع جار جاره ان يغرزخشبه في جداره (بخاري)
ژباړه : هيڅ ګاونډی دې بل ګاونډی د ده په ديوال باندي دلرګي له ښودلو نه منع كوي. 
مازال جبريل يوصيني باالجار حتى ظننت انه سيورثه (بخاري) -15
ژباړه :دګاونډي په هكله ماته جبرائيل دومره وينا وكړه چې آن ګمان مې وكړچې ګاونډی به زما وارث (ميراث خور) كړي
 16والله لايؤمن والله لايؤمن قيل ومن يا رسول الله !قال الذي لايأمن جاره بوائقه (بخاري)
ژباړه : په خدای سوګند هغه سړى ايمان درلودونكى نه دى , په خدای لوړه هغه سړى ايمان درلودونكى نه دى ورڅخه وپوښتل شول چې څوك اى رسول الله ؟ رسول الله صلى الله عليه وسلم وفرمايل : هغه څوك چې دهغه له ضررونو څخه دهغه ګاونډي بې غمه نه وي .
من كان يؤمن بالله واليوم الآخرفلا يؤذجاره (بخاري) - 17
ژباړه :څوك چې په خدای او دآخيرت په ورځ ايمان لري نو هغه دې ګاونډي ته ربړ يا تكليف نه رسوي.
لا تحقرن جارة لجارتها ولو فرسن شاة (بخاري)-18
ژباړه :هيڅ يوه ګاونډۍ ښځه دې خپلې بلې ګاونډۍ ته د وُزې دپښې په ډالۍ كولو كې نه شرميږي.
اذا طبخت مرقة فاكثر ماءها وتعاهد جيرانك (مسلم)- 19
ژباړه :كله چې ته شوروا پخه كړې نو اوبه يې ډيرې كړه او دخپل ګاونډي خيال ساته.

- حلاله ګټه: 6

يأتي على الناس زمان لايبالي المرء مااخذ منه ا من الحلال ام من الحرام(بخاری) - 20
ژباړه :په خلكو باندې داسې زمانه هم راتلونكې ده چې سړى به هيڅ فكر نه كوي چې داشى ده ته له روا لاري لاس ته ورغلى كه له حرامې لاري.
21- ان الله طيب لايقبل الله الا الطيب ,وان الله امر المؤمنين بما امر به المرسلين فقال يايهاالرسل كلوا من الطيبات واعملوا صالحا وقال تعالى يايها الذين آمنوا كلوا من الطيبات ما رزقناكم ثم ذكر الرجل يطيل السفر اشعث اغبر يمد يديه الى السماءيا رب يا رب ومطعمه حرام و ملبسه حرام وغذي بالحرام فانى يستجاب لذلك (مسلم )
ژباړه :الله تعالى سپيڅلى دى اوسپيڅلتيا خوښوي ,الله تعالى مسلمانانو ته هم دهغه څه حكم كړى دكوم څه حكم چې يې رسولانو ته كړى وو ,الله تعالى فرمايلي : اى رسولانو پاك شيان خورئ او ښه عملونه كوئ ,او فرمايلي يې دي : اى مسلمانانو :هغه څه چې مونږ تاسې ته دركړي له هغوی نه حلال شيان خورئ ,له هغه وروسته رسول الله صلى الله عليه وسلم ديوه داسې چا ذكر وكړ چې لوی سفر كوي ,پريشان حاله وي ,په ګرد لړلي دواړه لاسونه داسمان لور ته پورته كوي او وايي اى پالونكي ! اى پالونكي ! ليكن دهغه خوراك ,څښاك ,لباس او غذا هرڅه حرام وي , نو دهغه دعا به خاوري قبوله شي ؟


من تصدق بعدل تمرة من كسب طيب ولا يقبل الله الاالطيب فان الله يتقبلها بيمينه ثم يربيها لصاحبها كما يربي22

ژباړه :څوك چې له حلالې ګټې ديوې خُرما په پرتله صدقه وركړي او الله تعالى خو حلال قبلوي , او خدای جل جلاله هغه صدقه پخپل ښي لاس قبلوي ,او دمال دڅښتن لپاره يې داسې پالي لكه له تاسې نه چې څوك سخوندر پالي تر دې چې (خدای جل جلاله دهغې صدقې اجر ) دغره برابركړي .

 

طلب كسب الحلال فريضة بعد الفريضة (شعب الايمان) -23
ژباړه : (له نورو ) فرايضو وروسته دحلال رزق لټه فرض ده.

ښندنه او قرباني -7

(رباط يوم في سبيل الله خير من الدنيا وما عليها (بخاري-24
ژباړه :دخدای جل جلاله په لاره كې يوه شپه پهره داري كول تر ټولې نړۍ او دهغې له ټولو سامانونو نه غوره دي.
(ابني هذا سيدولعل الله ان يصلح به بين فئتين من المسلمين (بخاري-25
ژباړه :زما دا ځوی (حسن رضي الله عنه ) سردار دى , ليرې نه ده چې لوی خدای د ده په لاس دمسلمانانو ددوو لويو غورډلو تر منځ سوله راولي.
اماطة الاذى عن الطريق (بخاري) -26
ژباړه : (دايمان تر ټولو وړه درجه) له لارې نه دربړوونكو څيزونو لرې كول دي.

:استقلال -8

ادومه وان قل (بخاري) -27
ژباړه : (دخدای جل جلاله ) په نزد هغه كار ترټولو ډير غوره دى چې لږ وي خو تل وي. 
مه عليكم بما تطيقونفو الله لايمل الله حتى تملوا وكان احب الدين اليه ما داوم عليه صاحبه (بخاري) -18
ژباړه : پر تاسې اړينه ده چې له خپل ځواك سره سم كار وكړئ , په الله تعالى لوړه ده چې خدای جل جلاله نه ستړى كيږي( (داجر په وركولو كې) تر څو تاسې ستړي نه شئ.
قل آمنت با الله ثم استقم (مسلم) -29
ژباړه : ووايه چې ما په خدای ايمان راوړى او بيا (پخپله دې خبرې ) ټينګ اوسيږه.

يووالى:  -9

ماانا عليه واصحابي (حاكم)-30
ژباړه: (جنتي ) هغه دى چې زما او زما دملګرو په لاره عمل كوي.
من فارق الجماعة شِبرا فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه (ابوداود)-31
ژباړه : څوك چې ديوې لويشتې په پرتله له خپلي ټولۍ نه جلا شي نو ګواكې هغه له خپلې غاړې نه داسلام كړۍ لرې كړه.
انه سيكون هنات وهنات فمن اراد ان يفرق امر هذه الامة وهي جميع فاضربوه باالسيف كائنا من كان (مسلم)-32

ژباړه : ډير نژدې به شر او فساد جوړ شي نو كه څوك وغواړي چې پدې امت كې جلالوالى راولي حال دا چې امت سره يوځای وي نو هغه ووژنئ كه هغه هر څوك وي.

دكينې بدوالى: -10

ولا تحاسدوا-33
 .ژباړه : او پخپل منځ كې كينه مه سره كوئ
 دب اليكم داءالامم قبلكم الحسدوالبغضاء هي الحالقة لا اقول تحلقوا الشعر ولكن تحلقواالدين (ترمذي)-34

ژباړه : په تاسې كې به هغه ناروغي راشي كومه چې په پخوانيو خلكو كې وه , يعنې كينه او بغض ,دا خرييونكي ده , زه دا نه وايم چې هغه ويښتان خريي بلكه هغه دين له منځه وړي .

اياكم والحسد فان الحسد يأكل الحسنات كما تأكل النار الحطب (ابو داود)-35
ژباړه : له كينې نه ډډه وكړئ ,ځكه چې كينه نيكي داسې خوري لكه اور چې لرګي خوري.

له مور پلار سره چلند: -11

الكبائر الاشراك باالله وعقوق الوالدين (بخاري) -36
ژباړه :لويې لويې ګناوې دادي : له الله تعالى سره شريك نيول ,او دمور پلار نافرماني كول.
ولا تعقن والديك وان امراك ان تخرج من اهلك ومالك (مسند احمد)-37
ژباړه :او دخپل مور پلار دامر سرغړونه مه كوئ كه څه هم هغه تاسې ته ووايي چې له خپل اهل او عيال او شتمنۍ نه لرې شه.

له خپلوانو سره چلند: -12

 (من احب ان يبسط له في رزقه وينسأله في اثره فليصل رحمه (بخاري -38
ژباړه : كه څوك دعمرزياتوالى اودرزق فراخي غواړي نو له خپلوانو سره دې ښيګڼې كوي.  
(لا تنزل الرحمة على قوم فيهم قاطع رحم (شعب الايمان-39
ژباړه : په هغه قوم رحمت نه راښكته كيږي په چا كې چې خپلوي پريښودونكى موجودوي.
لا يدخل الجنة منان ولاعاق ولامدمن خمر (نسائي) -40
ژباړه : احسان باروونكى ,او دمور پلار نافرماني كوونكى , او شراب څښونكى دا درې واړه به جنت ته نه ځي.